Recension: En oväntad förälskelse av Julia Quinn

Betyg: fem av fem vinglas

En oväntad förälskelse är historisk romance när den är som allra bäst – en kombination av modern fräschör i en tydlig historisk kontext. Julia Quinns fantastiska språk gör självklart sitt och lyfter berättelsen ytterligare en nivå.

En oväntad förälskelse är del två i en serie om åtta böcker som handlar om syskonen Bridgerton (samtliga böcker är fristående och kan läsas separat). Julia Quinns historiska romance-serie om de åtta syskonen utkom under åren 2000-2006 och kommer nu för första gången svenska hos Lovereads by Forum. Bridgertons är även aktuella som TV-serie – Shonda Rhimes producerar den just för Netflix och den kommer att släppas under 2020.

Kate Sheffields syster Edwina är ung, behaglig och oerhört vacker. När Anthony Bridgerton, den mest eftertraktade ungkarlen i Londons societet, börjar visa intresse för henne borde alla vara glada. Han är nämligen förmögen nog att lösa familjens svåra ekonomiska sits och trygga deras framtid. Men Kate är inte glad. Anthony är en riktig rumlare och en festprisse, vilket kommer att göra Edwinas framtid till ett utdraget lidande. För att skydda sin syster bestämmer sig Kate för att sätta stopp för uppvaktningen, kosta vad det kosta vill. Men Anthony är smart, han inser att han behöver gå genom Kate för att nå sitt mål och bestämmer sig för att slå på charmen på riktigt. Och Kate är inte riktigt redo för hur omvälvande det egentligen kan vara att stå mitt i den storm som en charmoffensiv kan innebära.

En oväntad förälskelse är historisk romance när den är som bäst. Passionerade känslor, mänsklig ångest och glimten i ögat kombineras med det tidiga 1800-talets krassa verklighet och de begränsade utrymmen som som (fortfarande ges) i samhällets nålsöga för att uppnå “lycka”. Quinn är dessutom väldigt bra på att använda sig av historisk kontext och detaljer och skapar en trovärdig bild av villkor och livsöden i epoken. Utan att rucka på dessa lyckas hon skapa varma och trovärdiga karaktärer, som trots att de lever med restriktioner, förväntningar och hög social press försöker forma sina egna identiteter och självhävdande. Det känns fräscht och modernt, utan att söla ner den historiska inramningen.

…och som alltid så levererar Quinn ett helt fantastiskt språk, fyllt av rappa repliker och humoristisk glans. Hennes signum, som gör att hennes böcker lyfter varje gång!

Text & bild: Emma Kreü