Recension: Bara lite till av Simona Ahrnstedt

Fyra av fem vinglas

Modern, het svensk småstadsromance som inte ruckar på värderingar och vågar ställa krav.

Sveriges första, och största, Romancedrottning Simona Ahrnstedt levererar en stark, feministisk romance som glöder av kärlek och rättspatos. Ahrnstedts senaste nutidsromaner har utspelat sig i Stockholmsmiljö, men Bara lite till har tagit steget till Laholm och fylls av svensk småstads- och landsortsmiljö. Resultatet är strålande, med en fräsch och nyanserad bild av livet på mindre orter – både de positiva och de negativa delarna.

Stockholmstjejen Stellas liv har bokstavligen krossats till småsmulor. Hennes otrogna kille har kostat henne både jobb och boende och i ren ilska har hon gett sig iväg för att sälja det enda hon faktiskt äger – hennes morföräldrars gamla torp utanför Laholm. Förhoppningen är att kunna sälja det för att finansiera planerna om att ta sig till New York och studera på en designutbildning.

Ekobonden Thors liv är redan fullt av komplikationer. Han är änkling, har en gård som måste skötas, en ekonomi som måste gå ihop och två tonåriga barn med egna liv och viljor. Vardagen går inte alltid ihop för Thor, och när Stella flyttar in i det fallfärdiga torpet som stått tomt i åratal vänds hans värld upp och ner. Snart inser både Stella och Thor att de är oerhört attraherade av varandra – och en liten fling har väl aldrig skadat?

Det är ett sant nöje att läsa om Stella och Thor och hur deras världar både krockar med och anpassar sig för varandra. En rejäl bit av den skitiga verkligheten finns med i deras historia, vilket bidrar till att skapa en modern berättelse – med huvudpersoner som inte tvekar att utmana fördomar och cementerade beteendemönster.

Att Ahrnstedt dessutom tagit klivet ut på den svenska landsbygden är extra roligt, det är verkligen något särskilt med småstadsromance, särskilt i svensk tappning.

Text och bild: Emma Kreü